להתחברות

קורס חינוך בן גוריון

קבוצת הזאבים | עמוד דיון

תקציר

קבוצת הזאבים

פארס, מרוה, פאטמה, רותם, מגד, סיגל, פאמי

הדילמה

נטלי, מחנכת כתה ח/4 בבי"ס בדרום הארץ, מוטרדת מאוד מהתפקוד של עידן בכתה. נטלי מכירה את עידן כמחנכת זו השנה השניה. היא מעריכה אותו כנבון מאוד וחברותי, אבל נראה שכעת הוא עסוק בעיקר בעניינים חברתיים (בבית הספר ובתנועת הנוער) ואילו את הלימודים נראה שזנח כליל. מתחילת שנת הלימודים עידן אינו קשוב בכתה, אינו מכין שיעורים וצובר פערים במקצועות רבים. היא דיברה איתו מספר פעמים, אבל נראה שלשיחות אלה אין תוצאות. מתוך דאגה החליטה נטלי להזמין את הוריו של עידן לשיחה. לאחר ששיתפה את הוריו, היא הופתעה מעוצמת הכעס שאביו ביטא. הוא הבהיר שמעכשיו עידן לא ילך לתנועת הנוער ולא יפגוש חברים, עד שהוא לא ישמע מהמחנכת שהמצב הלימודי משתפר. "הוא ישב בבית וילמד, אני לא אתן לו לצאת כל זמן שהוא לא משקיע בלימודים ומגיע להישגים", אמר האב. נטלי נרתעה מאוד מהכעס שהפגין האב, ויותר מכך מהכוונה להעניש אותו בצורה חמורה כל כך. היא אמרה לו שהיא חושבת שמהלך כזה עלול להפוך את הלימודים עבור עידן לסבל ועול. "אני לא רוצה שהלימודים יהפכו עבורו למשהו מאוס ומעיק" אמרה. תנסו לעזור לי להסביר לו את החשיבות של ההשקעה בלימודים עבורו, תנסו להראות לו את המחירים שבבחירה שלו", אביו קטע אותה ואמר: "אין ברירה, אם הוא לא מבין בטוב הוא יבין ברע – מעכשיו אני אוסר עליו לפגוש חברים ומטיול חנוכה של תנועת הנוער הוא יכול לשכוח".

הדיון המורחב

x

אנא נמקו את עמדתו של האב

אנא נמקו את עמדתו של האב
שאלה

אנא נמקו את עמדתו של האב

סיגל אפריאט

גל שופן

x
אנא נמקו את עמדתה של נטלי
שאלה

אנא נמקו את עמדתה של נטלי

פאמי אבו אלקיעאן

2 תגובות
  • גיא רוט

  • פאמי אבו אלקיעאן

x
אנא הביעו את עמדתכם שלכם ונמקו אותה.
שאלה

אנא הביעו את עמדתכם שלכם ונמקו אותה.

רותם זורע

תגובה אחת
  • גיא רוט

תגובות לקבוצה אחרת

x

כנסו לקבוצה כאן
דונו בדילמות  ובתגובות  של הקבוצה
וכתבו את תגובתכם שם .

כניסה לקבוצת הינשופים

כניסה לקבוצת הינשופים

תגובה אחת
  • גולן לוגסי

תוכן עניינים

תגובות לקבוצה אחרת

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
פאמי אבו אלקיעאן
21.12.2020 21:19

אכן עמדתה של המורה היתה לגבי העונשים שרוצה להטיל האב על עידן שהיא מאוד נרתעה מתגובתו של האב וחשבה שמה שהולך לעשות עם הבן שלו יכול להזיק יותר מאשר להועיל. דהיינו, להפוך את הלימודים עבור עידן לסבל. לכן היא ביקשה עזרה מהאב בכדי לעזור לעידן להבין את המשמעות של ההשקעה שלו בלימודים ולהראות לו שזה הולך לעזור לו.  

user profile image
גולן לוגסי
21.12.2020 15:14
בתגובתכם ראשית, התייחסתם לאב ה"מעניש" בחומרה – מתנה הנאות ופעילויות חברתיות של בנו בשקידה בלימודים. שנית, התייחסתם לעמדת המורה והדגשתם את רצונה שיתרכז בלימודים לצד הנאות חברתיות. לבסוף, הבעתם תמיכה בעמדת המורה ולפיה פירשתם שיחסו של האב לבנו נוקשה מידי ומהווה עונש המוריד מוטיבציה פנימית ללמידה. אכן לשם העלאת המוטיבציה של הבן להשקעה בלימודים צריך האב לנקוט בצעדים קלים. זאת יעשה היות והבן לא מסכים עם הדרך אותה מתווה האב. עונש הניתן על סירוב לדבוק באותה הדרך או המטרה אותה רוצה בעל הסמכות (האב) עלול ליצור בדיוק את התגובה ההפוכה הרצויה על בעל הסמכות. יחסים מעין אלה בהם קיים בעל סמכות ומקבל סמכות צריכים הרבה פעמים להיבנות באופן שיאפשר למקבל הסמכות להיות גם מעורב במידה מסוימת בהחלטה, דהיינו להביא את עצמו לידי ביטוי על מנת להתאים למצב הנכפה ובדרך גם להגשים ייעוד או תשוקה בפעולה מסוימת שיגבירו את המוטיבציה הפנימית שלו. גם אם לאב יש ראייה קיצונית באשר לחינוך בנו "אב סיני" עדיין יצטרך האב לפעול בתוך הקונטקסט בו נמצא בנו: להבין את גילו, את קבוצת השווים שלו, את התחביבים שלו ובעיקר את תשוקותיו ומה שגורם לו לאושר הפנימי ומתוך כך לנסות למנף את התהליך הלימודי תוך הדגשת החשיבות שבחינוך לשם הצלחתו בחיים והשתלבותו כבוגר בחברה באופן קל יותר. נראה שוויתור על השקעה בלימודים הוא לא אופציה חכמה אך שיח משותף המאפשר הקלה גם מצד המורה על העומס והדרישות הלימודיות יכול להוות פתח לעידוד ולהבנה של הבן שכל הצדדים בעלי הסמכות מבינים את רצונותיו אך גם רוצים בטובתו ומקילים עליו ללא פרס מוחשי ובטח ללא עונש קיצוני.
user profile image
גיא רוט
21.12.2020 10:26

אכן איום (אזהרה) בכך שיכפו עליו צמצום מפגשים חברתיים אם לא ישקיע בלימודים עשויה להביא להשקעה. אבל למה אתם חושבים שהיא תביא להכרה בחשיבות הלימודים? האם ההורים ניסו לבדוק עם עידן את הסיבות לכך שהפסיק ללמוד במידה בה הקדיש לכך זמן בעבר? האם הם ניסו לבדוק עם המורה מה היא הבינה ממנו?

user profile image
גיא רוט
21.12.2020 10:20

אבל לא השבתם לגבי עמדתה ביחס לעונשים שרוצה להטיל האב.

user profile image
גל שופן
20.12.2020 21:00

אכן התגובה של האב קיצונית, אבל איננו יודעים את טיב היחסים שלו עם בנו. זאת אומרת, הוא מכיר את בנו הכי טוב, ככל הנראה הוא גם יודע מה עשוי "להניע" את עידן באמת.

user profile image
פאמי אבו אלקיעאן
15.12.2020 17:34

עמדתה של נטלי היא: שעדן עסוק בעיקר בעניינים חברתיים אם זה בבית – הספר או בתנועת הנוער והוא מזניח את הלימודים לטובת העניינים החברתיים ושזה לא צריך להיות. אלא שהוא צריך להשקיע ולתמקד בלימודים שלו.

user profile image
רותם זורע
15.12.2020 17:30
לדעתנו נטלי המורה פעלה בצורה ובדרך הנכונה, היא זיהתה את מצבו של עידן, שוחחה עימו מספר פעמים ורק לאחר, כשראתה שאין שיפור בתפקודו הלימודי בחרה להזמין את הוריו לשיחה. לעניות דעתנו העונש שאביו של עידן בחר אינו מידתי ועלול להיות גם לא יעיל ואף מזיק. לאסור על עידן להשתתף בתנועת הנוער ולבלות עם חברים כעונש על אי תפקודו הלימודי, עלול להביא לפגיעה במוטיבציה הפנימית של עידן להצליח בלימודים (ישקיע בלימודים רק בשביל לחזור לעיסוקיו החברתיים) ובמקרה חמור יותר אף עלול ליצר אנטי כלפי הלימודים, דבר שלא יטיב עימו. אנחנו חושבים שבמקרה הנוכחי היה נכון להשתמש בשיחה זו כ"אזהרה", בה יאמר לעידן שמעכשיו גם הוריו יוודאו מולו אודות מצבו הלימודי, כך שבמידה ולא יהיה שיפור בתפקודו יתבקש לצמצם את הזמן בו משקיע בחבריו ובתנועת הנוער. אנו מאמינים כי בדרך זה המוטיבציה של עידן ללימודים תגדל וכן מידת החשיבות ללימודים מצידו תעלה גם כן. בנוסף בדרך זו עידן ילמד כי באחריותו להוכיח שיכול לשלב בין הלימודים לחברים, כי סומכים עליו ומאמינים בו.
user profile image
סיגל אפריאט
15.12.2020 17:29
העמדה של האבא לדעתי היא מאוד קשה ולא תועיל לטובת בנו. העונש שנתן האבא הוא לא מידתי. והתוצאה שתתקבל תהיי הפוכה. עמדת האבא שהלימודים לפני הכל לדעתנו היא נכונה אך לא לנתק אותו מהחברים והפעיליות שלו והסביבה החברתית.  האבא החליט שבנו לא יצא מהבית לא ייפגש עם חברים ולא ילך לתנועת הנוער אלא רק ילמד עד שיגיע להישגים. למעשה לא התקיים שיח בין האבא לבן כדי לראות איך הילד מתקדם בלימודים ולהנות בצורה מידתית עם חבריו. אלא קביעת עובדה בכך שהחליט שבנו לא יצא מהבית לא ייפגש עם חברים ולא ילך לתנועת הנוער אלא רק ילמד עד שיגיע להישגים.

מקורות קשורים

סטודנטים